Klocki hamulcowe to bardzo ważny element układu hamulcowego. Razem z tarczami hamulcowymi tworzą duet, który pozwala zmniejszyć prędkość auta albo je całkowicie zatrzymać. To element niepozorny, ale bardzo ważny, bo od niego zależy bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych użytkowników drogi.
Klocki nie mogłyby działać bez silnej podstawy, która utrzymuje je w miejscu. Tą podstawa jest zacisk hamulcowy, przytwierdzony przy pomocy jarzma do zwrotnicy. To nie wszystko. Kiedy kierowca wyda rozkaz do hamowania, naciskając pedał, klocki są wypychane do akcji przez tłoczek. Bardzo ważna jest także współpraca na linii tarcza – klocek, która wbrew powszechnym opiniom, nie zawsze układa się idealnie.
Klocki średniej jakości powinny wytrzymać około 40 000 km przebiegu, ale jest wiele zmiennych czynników, od jakości okładzin, przez typ i ciężar samochodu, a na stylu jazdy kierowcy i warunkach użytkownia kończąc.
Trudno określić trwałość okładzin klocków hamulcowych. Wpływa na nią zbyt wiele czynników, takich jak jakość klocków, jakość tarcz hamulcowych, sposób eksploatacji samochodu (jazda spokojna czy agresywna), a nawet miejsce eksploatacji, bo klocki są trwalsze w tych autach, które poruszają się przede wszystkim po trasach. Można przyjąć, że klocki hamulcowe średniej jakości powinny wytrzymać 40 tys. km przebiegu. Niestety, mogą pojawić się problemy, które dramatycznie skrócą ich żywotność.